Har du hørt om Schlatter, Sindig Larsen eller Severs lesjon? Når man er i puberteten skjer det mye med kroppen. Hormonene sprudler, og man utvikles. Når puberteten setter inn er det noen overbelastningsskader som ikke er helt uvanlig hos barn og ungdom som bedriver idrett. Årsakene til disse plagene kan være mange, og mange er bekymret når disse plagene dukker opp. De fleste av dem blir bedre ved moderering (ikke fravær av) trening, og går som regel helt over når man har kommet gjennom den verste vekstfasen i puberteten.

Spiller du i Skedsmo FK? Visste du at vi har en fordelsavtale? Les mer her.

Osgood-Schlatter:

Oppstår i vekstsonen i øvre delen av leggbenet der senen som går fra kneskålen til leggbenet fester inn. Denne tilstanden er vanlig hos aktive ungdom som er i vekstinnspurten. Området blir irritert som følge av gjentatte drag fra lårmusklaturen, og noen utvikler som følge av dette en liten hevelse/forbening i dette området. Smerten provoseres frem ved aktivitet som løping og hopping. Ved Schlatter er det ofte smertene som styrer aktivitetsmengden til utøveren, og plagene forsvinner som regel helt når man slutter å vokse. Plagene kan var opp til 2 år. Moderering av aktivitet er ofte nødvendig, men det er ikke nødvendig å avstå fra idrettsaktiviteter. Noen har god smertelindrende effekt av ising etter aktivitet, mens andre har fordeler av innleggsåler.

Sindig-Larsen:

Ligner på Osgood-Schlatter, men her sitter smertene i nedre delen av kneskålen der øvre delen av senen fra kneskålen til leggbenet fester inn. Dette er mindre vanlig enn Osgood-Schlatter, men samme behandlingsprinsipper gjelder.

Severs Lesjon:

En av de vanligste årsakene til helsmerte hos barn og ungdom. Kan i noen tilfeller forveksles med helpute-syndrom, stressfraktur, slimposebetennelse eller plantar fasciit. Tilstanden karakteriseres ved smerte i området på helen der achilles senen fester inn. Idrettsutøvere og aktive barn og unge er mer utsatt for tilstanden. Smerten provoseres frem ved aktivitet, og forverres ofte om man trener barbeint eller med sko med dårlig demping. En del har effekt av helpute-innlegg eller teiping av fettputen, samt behandling av musklatur i leggen. Tilstanden kan vare så lenge som 3-5 år, men man bør merke forbedring i løpet av 4-8 uker ved konservativ behandling og moderering av treningsmengde.

Har du vondt under foten? Les mer om plantar fascitt her.

En korrekt diagnose, treningsveiledning og forståelse for forløpet til plagene vil være nyttig for utøveren.