Smerter under foten?

Gjør de første skrittene du tar om morgenen vondt? Eller er det ubehagelig å gå etter å ha vært i ro en stund? Da kan det være at du har fått det man kaller plantar fascitt.

Plantar fasciitt er en tilstand som oppstår i senen som går under foten, fra helen til stortåen. Denne senestrukturen spennes opp når man tråkker ned på foten, og når man ekstenderer (bøyer bakover) tærne. Smertene er som regel lokalisert nære helen, og er typisk vondt om morgenen eller etter inaktivitet. Ved langvarige plager dannes det en forkalkning ved festet på helbenet, også kalt helsporre.

Tilstanden er vanlig hos idrettsutøvere og mosjonærer, men også hos relativt inaktive personer. Det er ikke uvanlig at tilstanden vedvarer 1-2år, selv om mange opplever vesentlig forbedring tidligere. Predisponerende faktorer anses å være pronasjon eller hvis man er hulfot.

Behandling:

• Avlaste fra provoserende aktivitet, evt teip.
  • Treningsøvelser – Vi hjelper deg med å lage et rehabiliteringsprogram.
  • Tøying av plantarfasciaen.
  • Bytte av sko, evt vurdering av såle.
  • I enkelte tilfeller vurderes kortisoninjeksjon, men dette anbefales ikke som første ledd i behandling.
  • Et fåtall er i behov av operasjon.

Book en tid i dag for undersøkelse og hjelp med behandling og rehabilitering.

Bestill time i dag!
2018-01-28T20:29:48+00:00
Åpnet Skedsmo Naprapatklinikk i 2015 med et mål om å tilby noe nytt på Skedsmokorset. Elsker å jobbe med alt fra Kari og Ola Normann til toppidrettsutøvere, og har en brennende interesse for idrettsmedisin. Thomas har også en bachelor i psykologi som er med på å påvirke hans filosofi om å se hele mennesket bak smertene.

Smerter under foten – Plantar fascit?

av Naprapat Thomas Lund Johannesen Tidsforbruk: 2 min