Hva er en naprapat?

Noe vi ofte får spørsmål om, og som mange lurer på; Hva gjør en naprapat? Og hva er forskjellen mellom kiropraktor, fysioterapeut, manuell terapeut og naprapat?

Hva er en naprapat?

Ofte får vi spørsmålet om hva som er forskjellen mellom kiropraktor, fysioterapeut, manuell terapeut og naprapat. Dette er ofte vanskelig å svare på da det kan være stor forskjell fra terapeut til terapeut. Naprapati betyr å korrigere årsak til lidelse, og innebærer å diagnostisere, behandle og rehabilitere smertetilstander og funksjonelle problemer i ledd og muskler. Vi ønsker å forklare nærmere hva en naprapat gjør og hvordan et besøk hos oss kan se ut.

Anamnese

Alltid ved første besøk får pasienten fortelle sin anamnese/ sykdomshistorie rundt plagene. Her stiller naprapaten deg spørsmål for å forstå plagene dine og hva som kan ha årsaket dem. I tillegg ønsker vi ofte å vite litt om generell helse og hvordan hverdagen ser ut med jobb, familie og trening. Sykdomshistorien er svært relevant for videre undersøkelse og behandling.

Undersøkelse

Ut i fra anamnesen gjør naprapaten en relevant undersøkelse med blant annet nevrologiske og ortopediske tester for å se hva som er årsaken til smerte eller nedsatt funksjon. Ut i fra dette får pasienten vurdering av smertene, hva som årsaken, samt behandlings-og rehabiliteringsplan. Denne planen har som hensikt å redusere smerten og øke funksjonen, og vi legger denne planen ofte sammen med pasienten.

Behandling

Basert på anamnese og hva undersøkning viser, legger naprapaten fram en behandlingsplan basert på ulike behandlingsteknikker. Denne planen består gjerne både av ledd- og muskelbehandling.

Leddbehandling – Når vi ønsker å påvirke ledd, bindevev og nervesystem.

• Manipulasjon er en teknikk der man med ulike behandlingsgrep ønsker å jobbe med ulike ledd for å smertelindre og normalisere funksjon. Her bruker naprapaten veldig spesifikke grep, som utføres med høy hastighet, men med så liten kraft som mulig.
  • Mobilisering er en form for spesifikk og leddnær tøyning som brukes for å normalisere bevegeligheten i ledd.

Muskelbehandling – Når vi ønsker å påvirke muskler, nerver, bindevev og blodsirkulasjon.

• Massasje av muskler og bindevev for å myke opp vevet, minske muskelspenning og øke blodsirkulasjonen.
  • Nålebehandling er også kjent som dry needling. Denne metoden skiller seg fra akupunktur, da vi ønsker å stimulere muskelfibrene og bruker nåler som en form av muskelbehandling.
  • Muskeltøying er en teknikk der vi setter musklene i strekk for å senke muskelspenning og øke fleksibiliteten. Trenden går mer og mer bort i fra statisk tøying og anbefalingen er nå å jobbe med dynamisk tøying.
  • Pressur også kjent som triggerpunktsbehandling. For å minske en viss type smerteutstråling. Ømme punkter behandles med flere ulike metoder for å dempe smerte.
  • Nervemobilisering for å jobbe med glidning av nerver i forhold til omkringliggende vev. De manuelle teknikkene utføres med minimal kraft og er skånsomme.

Rehabilitering/ tiltak

Vi skal sammen prøve å se hva som gir deg plager i hverdagen. Deretter sette vi opp tiltak som kan forebygge tilbakefall av smerte. Dette innebærer ofte tiltak generelt i hverdagen og ofte noen øvelser som komplimenterer behandlingen og rehabplanen.

Hvilke områder kan en naprapat hjelpe deg med?

• Nakke
  • Korsrygg
  • Skulder
  • Albue