Vondt i ryggen?

Vondt i korsryggen er en av de vanligste plagene i muskel- og skjelettsystemet, og en av smerteområdene som koster samfunnet mest penger i løpet av ett år. Visste du at 60-85% av befolkningen har vondt i ryggen i løpet av livet? Du er med andre ord ikke alene.

Hva er korsryggsmerter?

Korsryggsmerter er smerter mellom nederste ribben og bekkenet. Selve korsryggensøylen består av fem ryggvirvler med virvelskive mellom hver virvel. Rundt ryggsøylen sitter det ligament og muskler som gjør at du kan ha en stabil rygg og bevege deg fritt. 60-85% av befolkningen får vondt i dette området i løpet av livet. Og over 85-90% av alle korsryggsmerter det vi kaller uspesifikke korsryggsmerter. Det vil si at vi ikke har en spesifikk diagnose, slik som vi har ved f.eks. prolaps. Smertene kan da komme fra bl.a. stiv muskulatur eller begrensninger i ledd.

Hva årsaker smertene?

Hva som årsaker korsryggsmerter kan være svært individuelt. Hos noen kan et spesifikt trauma som f.eks. et fall, løft eller en ulykke plutselig føre til smerte. Mens andre får smerter over tid. Og da snakker vi mer om “overuse”, altså overbruk. Dette kan være at du gjøre noe mer enn det du er vant til, eller at du utfører ofte statiske posisjoner over tid, f.eks. sittestilling på jobb. Da ser vi gjerne mer på hvordan hverdagen ser ut og hva som provoserer smerten din.

Hvorfor får akkurat jeg vondt i ryggen?

Grunnen til hvorfor noen har vondt i ryggen og andre ikke, det er vanskelig å svare helt sikkert på. En faktor er kjønn og alder, arv/genetikk og individuelle risikofaktorer og arbeid. Ved et besøk hos oss får du fortelle din historie, og vi sammen med deg prøver å finne de faktorene som gjør at du får vondt i ryggen.

I tillegg til de fysiske forutsetningene, så påvirkes ryggen av psykologske faktorer. Det er mange stressfaktorer i livet som kan påvirke smerte, f.eks å ikke trives på jobb eller (). I boka “Ryggen” står det følgende sitat; “Et stort antall studier de siste 20 årene har bekreftet betydelsen av emosjonelle, kognitive, adferd og individuelle faktorer på smerte. Vi vet i dag at disse både årsaker og konsekvenser av smerte, det vil si både høna og egget.”

Hva kan jeg gjøre selv?

Vi hører daglig på klinikken at “jeg har vondt i ryggen fordi jeg har for dårlig holdning”. I dag vet vi at holdning har ingen sammenheng med ryggsmerte. Derimot pleier vi å gi ut disse rådene ved korsryggsmerte:

• Variere sittestillingen din på jobb og vær flink til å pauser og beveg deg. Kanskje har du en hev og senk-pult du kan variere med?
  • Gjennomfør 30 min daglig aktivitet – trening og generell aktivitet gjør underverker for ryggen!
  • Ta tak i utfordringer som kan gi deg stress eller påvirke deg negativt psykologisk.
  • Stump røyken – forskning viser at røyking gir større risiko for korsryggsmerter.

Har du korsryggsmerter og ønsker undersøkelse, behandling og treningsopplegg tilpasset til dine smerter og forutsetninger. En av våre naprapater hjelper deg gjerne! Du får finner oss både på Skedsmokorset og i Gjerdrum.