Vondt i nakken?

Har du vondt eller er stiv i nakken? Nakken er et av de vanligste smerteområdene vi jobber med på våre klinikker, og det antas at 30-50% av alle voksne har smerter i nakken i løpet av et år. Kvinner er også mer plaget enn menn.

Nakkesmerter kategoriseres som smerte i nakke og øvre del av rygg, som kan gi smerter opp mot hodet og ut mot arm. Mange får smerter i nakke uten noen form av traume eller skade. En av de vanligste grunnene til smerter i nakken er muskulære spenninger i og rundt nakken. Disse spenningene kan også gi utstråling opp i hodet og gi hodepine, eller stråle ut mot en eller begge armene. Minsket bevegelighet i ledd kan også gi nakkesmerte, og fremfor alt hodepine.

Hvorfor får jeg vondt i nakken?

Årsaken til hvorfor nakkesmertene kommer kan være veldig individuelt. En av triggerne flere av våre pasienter ofte opplever er stress over en lengre tid. Andre opplever at ved lange dager på kontoret eller lange på skolen eller lesesalen provoserer. Da er det lett å bli sittende i mange timer, gjerne i samme posisjon. Da skal nakkemusklene våre statisk stabilisere nakken, og ikke minst hodet som veier flere kilo!

Hva kan jeg gjøre selv?

Det vi pleier å råde pasienter med smerter i nakke til å gjøre er individuelt. Men ofte er det å ta pauser fra statisk stillesittende, aktivitet/trening, stressredusering, trening av nakkemuskler og mobilitetstrening i øvre del av rygg.

Når en pasient med nakkesmerter kommer til oss, så gjør vi en undersøkelse, behandling, råd og du får eventuelle treningstips som vi anser kan hjelpe deg og dine smerter. Ønsker du å få hjelp og råd mot plagene dine? Vi behandler smerter i nakke og ellers i muskler og ledd både i Skedsmo og Gjerdrum. Bestill en time hos oss her.

Dersom du har fått et akutt og fysisk traume mot hodet eller nakken, så anbefaler vi at du tar kontakt med fastlegen din.

Referenser: