Hvordan opprettholde treningen under sommerferien?

Fellesferien nærmer seg, og mange skal ta fatt på årets ferieplaner. Selv om årets ferie kanskje blir mer aktiv enn vanlig, så opplever mange at det er vanskelig å opprettholde trening og formen under ferien. Se våre tips for å klare det!

Trening er ferskvare og med en plutselig stopp i treningen over flere uker, så reduseres både kondisjonen og muskelmassen som du har jobbet så hardt for. Mange ønsker derfor å vedlikeholde eller fortsetter å øke disse egenskapene under ferien. Da opplever mange også at å komme i gang igjen med trening etter ferien er lettere.

Litt er bedre enn ingenting

Dosen “litt trening” er effektivt for å ikke tape for mye av formen. Hvis du normalt trener 3-5 ganger i uka, så vil f.eks. 2 økter på ferie være nok til å opprettholde formen. Ønsker du å øke formen, så bør du trene flere økter. Så det trengs ikke all verden med innsats til for opprettholde treningen, og alltid er “litt bedre enn ingenting!”.

Gjør det enkelt

Så hvordan skal du få til disse øktene på ferie, da? Ofte har man ikke tilgang på treningssenter eller andre fasiliteter. Gjør det enkelt! Noen enkle styrkeøvelser uten så mye utstyr er lett å gjennomføre på hotellrommet eller hytta. Det er bare å bruke fantasien. Dette kan også gi variasjon fra din daglige trening, og variasjon er alltid bra!

Gjør det effektivt

Og hva med tiden? Dagene på ferie kan programmet være fullt med attraksjoner, severdigheter og aktiviteter. Da er tipset å gjøre det effektivt. Her kan intervalltrening, styrkesirkel eller andre høyintensive treningsformer være gode alternativer. Det trenger ikke ta mer enn 15-30 min for å få til en god økt!

Bruk naturen

I år skal de aller fleste på norgesferie, og hva er vel ikke bedre enn å benytte seg av muligheten til å utforske vårt eget land? Ta en pause halvveis i bilturen og gå en liten topptur sammen med barna. I Norge finnes det turer som passer alle, både nybegynneren og den erfarne, så gjør litt research og finn noe som passer deg. 

Eller vær din egen guide, ta deg en gå- eller joggetur for å utforske stedet du er på. Og det finnes helt sikkert et vann eller fjord i nærheten du kan ta deg en dukkert etterpå. Har du med sykler, så kan sightseeing på sykkel sammen med familien være en fantastisk opplevelse. 

God trening og god sommer!

Har du smerter som du vil ha hjelp med før ferien? Vi har åpent i hele sommer både på Skedsmokorset og i Gjerdrum.

Book time
2020-06-18T10:49:07+00:00

About the Author:

I tillegg til å være en dyktig behandler, er Hege en behagelig person med kraft i klypa. Hun jobber med alt av smerter i muskler og ledd, og er dyktig på å gi god informasjon om plagene, slik at du får gode verktøy på hvordan du kan jobbe på egenhånd.

Hvordan opprettholde treningen under sommerferien?

av Hege Tidsforbruk: 7 min
0