Kjevesmerter

Har du kjevesmerter? Problemer med å gape, tinnitus eller hodepine? Eller har du kanskje tannverk, men tannlegen sier at tennene dine ser helt fine ut? Da kan du være plaget av muskel- eller leddsmerter i kjeveleddet og tyggemuskulatur.

Alle diagnoser relatert til kjeven betegnes som Temporomandibulær dysfunksjon (TMD). Vi får flere pasienter til vår klinikk som har kjevesmerter. Dette kan være pasienter som søker primært for smerter i kjeve, eller at dette er smerter sekundært til et annet problem, f.eks. nakkesmerter.

Symptomer

Et av de vanligste symptomene er smerte lokalt i og rundt kjeven. Dette kan være smerte i tyggemuskler, kjeveleddet eller funksjonelle smerter ved f.eks. gaping eller stenging. Disse symptomene kan være svært begrensende i hverdagen og kan gi store problem ved spising, drikking eller ved tannpuss. Noen opplever også at smertene blir verre ved kaldt vær eller vind.

Men kjevesmerter kan gi andre problem også, som f.eks.;

• Hodepine er ofte koblet til problemer i og rundt kjeven. Dette kan årsakes av spenninger rundt kjeven. Hodepinen sitter ofte rundt tinningene, men det er heller ikke uvanlig å ha hodepine med annen lokalisasjon. Pasienter med kjeveproblematikk våkner ofte med hodepine om man f.eks. biter tenner om natten.
  • Det er heller ikke helt uvanlig at TMD kan gi ulike former av hørselproblem. Kjeveleddet sitter veldig nære det indre øret der all lyd registreres. Dersom det finnes dysfunksjoner i leddet eller området rundt kan dette gi f.eks. tinnitus.

På samme måte som TMD kan gi hodepine, kan man også få utstråling mot tennene og dette kan gi ulike former av tannverk. Flere oppsøker tannlege ved disse symtomene. Om tannstatusen din er fin, så kan det hende det primære problemet sitter i muskler eller ledd. Samme type av utstråling kan man få mot ansiktet og få ulike former av ansiktssmerte.

Årsaker

Årsakene til TMD kan være veldig individuelle, og ulike årsaker kan gi ulike symptomer. En av årsakene pasienter med kjeveproblem ofte sier provoserer, det er stress. Flere opplever at de biter sammen eller presser tunga fram i tannraden i stressende perioder, dette kan føre til spent tygge- og tungemuskulatur.

For andre pasienter har problemer med gnissing om natten, uavhengig av stress.Dette kan også føre til mekaniske skader på tenne.

Dersom du er plaget av smerter i kjeve eller nakke som gir deg f.eks. hodepine eller tinnitus, så hjelper vi deg med undersøkning, behandling og trening. Vi tar i mot pasienter med kjevesmerter både på Skedsmokorset og i Gjerdrum. Er du usikker på hva en naprapat er og hva vi gjør, les denne http://skedsmonaprapatklinikk.no/2016/09/05/nar-skal-man-ga-til-naprapaten/

Øvelser og råd

Dersom du tror problemene dine kommer av stress, så er første rådet å finne en måte å redusere stressnivået på er å identifisere stresskilder og endre livsstil i forhold til disse. Et annet tips er å senke skuldrene og slappe ordentlig av i kjeven. Hvis du bruker mye tyggegummi, så anbefaler vi å kutte dette ut hvis du er veldig plaget.

Øvelser vi ofte gir ved kjevesmerter:

• Åpning mot motstand
  • Stenging mot motstand